Das Detroit-Projekt

How love could be

Installation von Tim Etchells
english version see below
Der Theatermacher, Autor und Bildende Künstler Tim Etchells kreiert für DAS DETROIT-PROJEKT eine neue Arbeit: eine großformatige, temporäre LED-Installation, eigens entworfen für das Fördergerüst des Deutschen Bergbau-Museums, das Bochumer Wahrzeichen schlechthin. Der Satz How Love Could Be, den Etchells in Neonschrift vom Fördergerüst leuchten lässt, ist ein Zitat der ersten Single des legendären Plattenlable Motown aus Detroit: Bad Girl von The Miracles, veröffentlicht 1961. Mit der Wahl dieser Zeile – Statement und Frage zugleich - lädt Etchells den Betrachter zur Reflexion ein über die Verbindung von Detroit und Bochum, ihrer industriellen Geschichte und der gegenwärtigen wirtschaftlichen Kämpfe im Kontext von Deindustrialisierung und Globalisierung.

How Love Could Be ist ein öffentlicher Akt des Erstaunens. Indem die sehr persönliche Zeile eines Popsongs in einen anderen Diskurs gestellt wird, entstehen Fragen: Wie bewältigt eine Gesellschaft den Wandel, dem sie ausgesetzt ist? Wie übernimmt sie Verantwortung und schafft neue Möglichkeiten für ihre Bürger?

Tim Etchells arbeitet als Autor, Regisseur und Bildender Künstler. Er ist Künstlerischer Leiter und einer der Mitbegründer der britischen Performancegruppe Forced Entertainment. Er arbeitet außerdem an einer Vielzahl von Soloprojekten und realisiert unterschiedliche Projekte gemeinsam mit Künstlern aus verschiedenen Bereichen.

Ab 26. April 2014, Fördergerüst Deutsches Bergbau-Museum, täglich, kostenlos
ENGLISH VERSION

HOW LOVE COULD BE
Installation by Tim Etchells

Tim Etchells, theatre maker, author and visual artist, creates a new work for DAS DETROIT-PROJEKT: a large-scale, temporary LED installation, specially designed for the hoist frame of Deutsches Bergbau-Museum, the mining museum that is Bochum’s landmark par excellence. The sentence How Love Could Be, which Etchells lets shine from the hoist frame in neon writing, is a quote from the first single of the legendary label Motown from Detroit: Bad Girl by The Miracles, published in 1961. By choosing this line – both statement and question – Etchells invites visitors to reflect on the connection between Detroit and Bochum, their industrial history and their present economic struggles in the context of deindustrialisation and globalisation.
„How Love Could Be“ is a public act of astonishment. By putting the very personal line of a pop song up for discussion, questions arise: How does a society tackle the change it is facing? How does it assume responsibility and creates new opportunities for its citizens?
"In the last 6 years I have created a body of work in neon and LED exploring contradictory aspects of language in playful and poetic ways. I’m drawn both to the speed, clarity and vividness with which language communicates narrative, image and ideas, and at the same time to its amazing propensity to create a rich field of uncertainty and ambiguity.
Infiltrating galleries, street corners, shop windows, rooftops and other locations the sign works I have made, spell out simple but intriguing phrases, messages or instructions in neon and LED. Appearing to address the viewer directly through these works, I’m interested to create moments of thoughtfulness and playful encounter in a public setting, the work is public but private at the same time, trying to draw each person that encounters it into a space of intimate reflection." (Tim Etchells)
 
Tim Etchells works as author, stage director and visual artist. He is artistic director and one of the co-founders of the British performance group Forced Entertainment. He also works at a multitude of solo projects and realises different projects together with artists from varying sectors.

When: daily as from April 26
Where: Deutsches Bergbau-Museum, Bochum
Price: free of charge
Ein Projekt von Schauspielhaus Bochum und Urbane Künste Ruhr

Pressestimmen

25.04.2014
Ruhr Nachrichten
Fotostrecke „How Love Could Be“
Ein Projekt mit
Gefördert durch die
Das internationale Stadt- und Kunstfestival in Bochum stellt Fragen und sucht nach Antworten zur Zukunft der Stadt, der Arbeit und der Kunst in Europa. Von Oktober 2013 bis Oktober 2014.