Scotland, a long time ago. The war is over. Macbeth and his friend Banquo return from the battlefield. They have won, they are full of adrenaline, their swords still wet with blood. The name Macbeth echoes from everywhere, the air buzzes with stories of how easy it was for him to slaughter. Macbeth the hero, killer in the service of king and country, has a great future ahead of himself. Strange creatures predict kingship for him. What is needed for this are actions bathed in blood. Macbeth is only to listen to the thirst for carnage that dwells within him. Encouraged by his wife, he murders his way to absolute power: first the king, then his best friends, then their families including their children. The witches' prediction seems fulfilled, at least in part. The joy of absolute power, however, is missing. Macbeth and his lady are consumed by guilt and regret. Inevitably, the second part of the prediction will also come true, however improbable its conditions. Abandoned by friend and foe, Macbeth is left with only one deliverance – from himself.

Macbeth is Shakespeare's shortest and bloodiest tragedy. Written between 1603 and 1607, it is partly based on the true story of the Scottish king Macbeth (1005-1057), who ascended the throne in 1040 by killing King Duncan I. Although his deeds strike us as unimaginable and inhuman, there is an uneasy feeling that Macbeth is not just monstrous. Even as he bathes in blood, Macbeth reflects on his humanity, considers his actions as an expression of a larger thought: a black thought, but a thought. He reminds us that the human being is a reflective animal. Macbeth is the person we could be if someone pushed the wrong buttons on us. Shuddering at Macbeth's crimes, we shudder at ourselves.

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  • Place: , Hamburger Theater Festival
  • Duration: 3:10, one break
  • First performance/Premiere: 12.05.2023
  • Language: DE EN
Thur.04.04
19:30 — 22:40
Schauspielhaus
Fri.19.04
19:00 — 22:10
Schauspielhaus
+ Introduction 18:30
+ audience discussion afterwards
Sat.04.05
19:30 — 22:40
Schauspielhaus
Mon.17.06
Schauspielhaus Bochum on tour
19:00 — 22:10
Hamburger Theater Festival
→ Info + Tickets via hamburgertheaterfestival.de
Tue.18.06
Schauspielhaus Bochum on tour
19:00 — 22:10
Hamburger Theater Festival
→ Info + Tickets via hamburgertheaterfestival.de
Video: Siegersbusch Film
All people
Cast
Press voices

Man hat ja schon einige "Macbeth" über die Bühnen gehen sehen, schaurige und weniger schaurige, skandalträchtige und weniger skandalträchtige, aber sicher noch keinen derart komischen wie diesen hier am Bochumer Schauspielhaus. Der mehrfach angekündigte, mehrfach verschobene "Macbeth" hat die hochgespannten Erwartungen noch übertroffen: Er ist fulminant.
Süddeutsche Zeitung, Martin Krumbholz

Im Grunde mischt Johan Simons das Elisabethanische Theater von Shakespeare mit Samuel Becketts absurden Theater und heraus kommt einer der lustigsten Macbeths der Theatergeschichte.
WDR 5 Scala, Nicole Strecker

Ein Kraftakt, drei Stunden hochkonzentrierte, wunderbare Schauspielkunst.
Westfälischer Anzeiger, Ralf Stiftel

More press voices

Jens Harzer zeigt in einem fast monologischen Spiel funkelnde Studien menschlichen Wahnsinns.
Die Deutsche Bühne , Detlev Baur

Simons‘ „Macbeth“ darf man als ein Meisterstück seiner Intendanz bezeichnen – und wohl auch als ein Durchbruch. Die Premierengäste im ausverkauften Haus jubeln wie entfesselt. Mit fast zehnminütigen stehenden Ovationen bedanken sie sich bei dem fulminanten Darstellertrio und seinem Regisseur [...].
Westdeutsche Allgemeine Zeitung , Sven Westernströer

"Schön ist schlimm und schlimm ist schön“: Die Umwertung der Werte wird von den Hexen am Anfang von Shakespeares "Macbeth“ verkündet. Und so inszeniert Johan Simon seinen "Macbeth“ im Bochumer Schauspielhaus. Schrecklich ist lustig und lustig ist schrecklich. Ein radikal invertierter und reduzierter "Macbeth“. [...] Es gibt nur drei Schauspieler*innen. Aber was für welche!
nachtkritik.de , Gerhard Preußer

Shakespeares Macbeth – und das mit nur drei Akteuren: Da darf eine gewisse Vorsicht schon erlaubt sein. Wenn allerdings drei großartige Schauspieler auf eine ebenso großartige Inszenierungsidee stoßen, ist da schnell nur noch Begeisterung.
Ruhr Nachrichten , Ronny von Wangenheim

Ein wahrhaft virtuoses Spiel , in dem der Regisseur Johan Simons den grausigen Inhalt und die komödiantische Darstellung zu einem außergewöhnlichen Theaterabend zusammenbringt.
theater:pur , Christa Fluck

Cooperations