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→ Invited to Berliner Theatertreffen 2024
Scotland, a long time ago. The war is over. Macbeth and his friend Banquo return from the battlefield. They have won, they are full of adrenaline, their swords still wet with blood. The name Macbeth echoes from everywhere, the air buzzes with stories of how easy it was for him to slaughter. Macbeth the hero, killer in the service of king and country, has a great future ahead of himself. Strange creatures predict kingship for him. What is needed for this are actions bathed in blood. Macbeth is only to listen to the thirst for carnage that dwells within him. Encouraged by his wife, he murders his way to absolute power: first the king, then his best friends, then their families including their children. The witches' prediction seems fulfilled, at least in part. The joy of absolute power, however, is missing. Macbeth and his lady are consumed by guilt and regret. Inevitably, the second part of the prediction will also come true, however improbable its conditions. Abandoned by friend and foe, Macbeth is left with only one deliverance – from himself.
Macbeth is Shakespeare's shortest and bloodiest tragedy. Written between 1603 and 1607, it is partly based on the true story of the Scottish king Macbeth (1005-1057), who ascended the throne in 1040 by killing King Duncan I. Although his deeds strike us as unimaginable and inhuman, there is an uneasy feeling that Macbeth is not just monstrous. Even as he bathes in blood, Macbeth reflects on his humanity, considers his actions as an expression of a larger thought: a black thought, but a thought. He reminds us that the human being is a reflective animal. Macbeth is the person we could be if someone pushed the wrong buttons on us. Shuddering at Macbeth's crimes, we shudder at ourselves.
Audio content
Information about the piece
- Macbeth
- by William Shakespeare
- Director: Johan Simons
- With: Marina Galic, Jens Harzer, Stefan Hunstein
- Place: , Kurtheater Baden (CH), Theater in den Weinbergen Prag (CZ), Theater Gütersloh
- Duration: 3:10, one break
- Premiere: 12.05.2023
- Language: DE EN
Performances
19:30 — 22:40
Kurtheater Baden (CH)
→ Info + Tickets via www.kurtheater.ch
19:30 — 22:40
Theater in den Weinbergen Prag (CZ)
→ Info + Tickets via www.divadlonavinohradech.com
19:30 — 22:40
Theater Gütersloh
→ Info + Tickets via www.theater-gt.de
19:30 — 22:40
Theater Gütersloh
→ Info + Tickets via www.theater-gt.de
Video content
Participants
- Director: Johan Simons
- Director: Johan Simons
- Text version: Koen Tachelet
- Stage design: Nadja Sofie Eller
- Costume design: Greta Goiris
- Video: Florian Schaumberger
- Lighting: Bernd Felder
- Dramaturgy: Koen Tachelet
- Co-Direction: Friederike Harmstorf
- Assistant director: Christian Feras Kaddoura
- Assistant stage design: Sascha Kühne
- Assistant costume design: Lasha Iashvili
- Soufflage: Isabell Weiland
- Stage manager: Christina Baston
- Supertitle manager: Leonie Mevissen / Sandra Marzinkowski
- Witch 1: Stefan Hunstein
- Witch 2 (Duncan, Macbeth, Malcolm, Mörder): Jens Harzer
- Witch 3 (Lady Macbeth, Banquo, Macduff, Lady Macduff, Sohn): Marina Galic
Images
Press reviews
Man hat ja schon einige "Macbeth" über die Bühnen gehen sehen, schaurige und weniger schaurige, skandalträchtige und weniger skandalträchtige, aber sicher noch keinen derart komischen wie diesen hier am Bochumer Schauspielhaus. Der mehrfach angekündigte, mehrfach verschobene "Macbeth" hat die hochgespannten Erwartungen noch übertroffen: Er ist fulminant.
Süddeutsche Zeitung, Martin Krumbholz
Im Grunde mischt Johan Simons das Elisabethanische Theater von Shakespeare mit Samuel Becketts absurden Theater und heraus kommt einer der lustigsten Macbeths der Theatergeschichte.
WDR 5 Scala, Nicole Strecker
Ein Kraftakt, drei Stunden hochkonzentrierte, wunderbare Schauspielkunst.
Westfälischer Anzeiger, Ralf Stiftel
Jens Harzer zeigt in einem fast monologischen Spiel funkelnde Studien menschlichen Wahnsinns.
Die Deutsche Bühne
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Detlev Baur
Simons‘ „Macbeth“ darf man als ein Meisterstück seiner Intendanz bezeichnen – und wohl auch als ein Durchbruch. Die Premierengäste im ausverkauften Haus jubeln wie entfesselt. Mit fast zehnminütigen stehenden Ovationen bedanken sie sich bei dem fulminanten Darstellertrio und seinem Regisseur [...].
Westdeutsche Allgemeine Zeitung
,
Sven Westernströer
"Schön ist schlimm und schlimm ist schön“: Die Umwertung der Werte wird von den Hexen am Anfang von Shakespeares "Macbeth“ verkündet. Und so inszeniert Johan Simon seinen "Macbeth“ im Bochumer Schauspielhaus. Schrecklich ist lustig und lustig ist schrecklich. Ein radikal invertierter und reduzierter "Macbeth“. [...] Es gibt nur drei Schauspieler*innen. Aber was für welche!
nachtkritik.de
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Gerhard Preußer
Shakespeares Macbeth – und das mit nur drei Akteuren: Da darf eine gewisse Vorsicht schon erlaubt sein. Wenn allerdings drei großartige Schauspieler auf eine ebenso großartige Inszenierungsidee stoßen, ist da schnell nur noch Begeisterung.
Ruhr Nachrichten
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Ronny von Wangenheim
Ein wahrhaft virtuoses Spiel , in dem der Regisseur Johan Simons den grausigen Inhalt und die komödiantische Darstellung zu einem außergewöhnlichen Theaterabend zusammenbringt.
theater:pur
,
Christa Fluck
Cooperations
Mit freundlicher Unterstützung des Freundeskreis Schauspielhaus Bochum e. V.
Das Gastspiel beim Zagreb World Theatre Festival wird unterstützt vom Goethe-Institut.