The Dutch siblings Imre and Marne van Opstal, who are now celebrating success as international choreographers after their remarkable dance careers at the Nederlands Dans Theater and the Batsheva Dance Company, are bringing the literary work Voodoo Waltz for Epileptics / Hypergraphic Pilgrimage in 36 Hours onto the big stage with an international cast of dancers and three actors from our ensemble.

Welcome to the world of neurodiverse structures.
Welcome to tender breast Amsterdam: the home of lost souls. 

In her dizzying work Voodoo Waltz, Slovenian author Janja Rakuš poetically and brutally sketches a torn world in the middle of Amsterdam's red light district, consisting of algorithms, collective loneliness and unfulfilled longings. Almost fatefully, the former lawyer Ivana and the sex workers Orfan and Kinga as well as the protégé Wilhelm meet here.

They are all epileptics, haunted by seizures and in search of a new identity in a world that doesn't really seem to be made for them. A world from which they dream themselves away with medication, music and spiritual inspirations. Orfan, the poet, wonders about the higher meaning and his sense of belonging during his sessions with customers, while Ivana struggles with the emotional aftermath of her amoral job and the disintegration of her beloved hometown. Wilhelm is addicted to his Daily Jesus app and speculating about immortality.

Imre and Marne van Opstal utilise the power of language and the opulence of images to get to the bottom of the characters' contradictions and secret desires. The bizarre world into which the ensemble plunges seems to have been created for their multi-layered, surrealistic and powerful choreographies. We can expect a frenzy of touch and movement without losing sight of reason and humour.

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  • Place:
  • Duration: 2:00, no break
  • Premiere: 20.01.2024
  • Language: DE/EN DE/EN

Please note: We recommend attending the performance from the age of 16, as there are scenes in the production with explicit language relating to sexual acts.

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Passagen, die anmuten, als bewegten sich die Tänzer unter Wasser; Paare, die trotz enger Umschlingung jede Berührung zu vermeiden scheinen, getanzte Aphorismen der Einsamkeit. Imre und Marne van Opstal erschaffen in dieser Koproduktion mit dem Hessischen Staatstheater Wiesbaden und dem niederländischen „Schrittmacher“-Festival mit Hilfe der exquisiten Tänzer-Darsteller eine sehr dichte, fiebrig entrückte Bewegungssprache, die selbst da ihre Poesie bewahrt, wo Körper gewaltvoll aufeinanderprallen. Eine facettenreiche Spiegelung zeitgenössischer Themen, die beim Bochumer Publikum großen Anklang fand.
Westdeutsche Allgemeine Zeitung, Susanne Hübner

[...] die sechs exquisiten Tänzerinnen und Tänzer, ehemals Mitglieder des Nederlands Dans Theater, zeigen Körper jenseits des vermeintlich Normalen. Sie zelebrieren das Feine, Leichte, fast Unfleischliche, wenn sie sich in Duetten umeinanderwinden und sich in die Luft strecken.
Frankfurter Allgemeine Zeitung, Melanie Suchy

Imre und Marne van Opstal choreografieren den "Voodoo Waltz" mit sechs Tänzer*innen und drei Schauspieler*innen des Bochumer Ensembles. Solch eine Kombination ist nicht neu, aber die Mischung hat es in sich. Denn die van Opstals arbeiten so präzise, so fein, dass es auch mal schmerzt.
tanz, Sarah Heppekausen

More press voices

Poetisch anmutende Choreografien, heftige Monologe zur Sexarbeit: „Voodoo Waltz“ am Schauspielhaus Bochum ist ein intensives Tanztheater zu Randfiguren unserer Gesellschaft.
Westfälischer Anzeiger , Achim Lettmann

Aufregend ist vor allem die rasende Körperlichkeit des abstrakten Tanzes. Zu treibenden Beats und Pop-nahen Arrangements (Amos Ben-Tal) zeigen die Bewegungskünstler anspruchsvolles modernes Tanztheater, ob als Gruppe, als Pas de deux oder mit starken Soli.
Ruhr Nachrichten , Tom Thelen

Tragische Figuren und perfekter Tanz.
Aachener Zeitung , Madeleine Gullert

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