Fear of death? It’s something people no longer experience. In the future of Elias Canetti’s play The Numbered, every human being has a predetermined date of death known from the moment they are born. They carry their life expectancy with them in their names, being called 88 or 46 or even just ten. The inhabitants of this society appear carefree: because they can no longer be surprised by death, instead they know how much time – what period – they have left to live and are able to use it effectively.  There are no longer any fatal accidents, no murders in the traditional sense, the oldest people are generally regarded as the most valuable and death has the romantic name “moment”.

However, one man called Fifty questions this state of supposedly civilised paradise. He distrusts the flawlessness of the system and in particular the unchallenged authority of the guard, the so-called capselan. As a certificate of their approved death, every person carries with them a sealed capsule in which their date of birth and year of death are supposed to be documented. The capselan is the only one allowed to check these details after they have died. Fifty recognises that there is a loophole in the system and incites a revolt. But will people really be any happier if they are released from pre-destination?

The Numbered by the multi-lingual author and Nobel Prize-winner Elias Canetti (1905 – 1994) is an astonishing intellectual game. Schauspielhaus Bochum will re-open its doors after 13 weeks of Covid shutdown with this rediscovered play. Artistic Director Johan Simons will direct in a reconfigured Schauspielhaus in “contactless“ times, examining along with Canetti the value of age, intimacy and isolation, trust and distrust. A human kaleidoscope unfolds in a series of highlight-like scenes that moves us to reflect on the way we deal with death. What would our lives look like with a more clearly defined boundary? What happens, though, if we become aware that we might die at any time: are we prepared to accept restrictions on our freedom out of fear of death? How much do we long to be immortal – and how can we come closest to achieving it?

more less
  • First performance/Premiere: 10.06.2020
Video-Trailer Die Befristeten
(c) Siegersbusch Film
All people
Press voices

Berührendes Theater auf Abstand: Johan Simons inszeniert mit viel Gespür für die Zeit.
Süddeutsche Zeitung, Alexander Menden

Endlich wieder Theater! Diese triumphale Haltung durchtränkt jeden einzelnen Moment von Johan Simons' Inszenierung von Elias Canettis ‚Die Befristeten‘.
nachtkritik.de, Sascha Westphal

Ein kluger Kommentar zum Zeitgeschehen.
Deutschlandfunk, Dorothea Marcus

More press voices

Theater als Ort der Aufklärung und der Selbstbesinnung, ein Gegengift gegen die Angst in Zeiten der Pandemie, aber auch gegen die immer irrer sich gebärdende Spaßgesellschaft. Genau dafür brauchen wir die Kunst und die Bühne.
Westdeutsche Allgemeine Zeitung , Jürgen Boebers-Süßmann

Das Bochumer Ensemble verlangt viel vom Publikum. Aber es gibt noch mehr. An diesem ebenso konzentrierten wie kommunikativen Abend entsteht Theater als Gemeinschaftserlebnis neu. Im gemeinsamen Nachdenken kommt man sich nah, auch wenn körperlich die Abstandsregeln gewahrt bleiben.
Südwestrundfunk , Stefan Keim

Ein gespenstisch gutes Stück ist das für die Frage: Sind wir bereit, aus Todesangst und Angst vor dem Fremden Freiheits-Einschränkungen in Kauf zu nehmen?
Rheinische Post , Max Kühlem

Bei Wahrung aller Abstandsgebote war das dann doch ein Abend der seltsamen Gemeinsamkeiten: die Spieler im ganzen Saal und auf der Bühne füllten die Leerräume mit ihren Körpern, Stimmen und Gedanken, sie stellten über scheinbar unüberbrückbare Entfernungen Verbindungen her, sie waren leibhaftig anwesend, jonglierten mit unserer Präsenz und Aufmerksamkeit.
Nürnberger Nachrichten , Bernd Noack